L’Olivera és un centre de formació de persones adultes de titularitat municipal. Té com a missió l’aprenentatge al llarg i ample de la vida i, per tant, és un lloc on es pot adquirir i millorar els coneixements, les competències i les aptituds per tal de contribuir al desenvolupament personal i social.
Normalment, relacionem l’àmbit de l’educació i la formació als infants, joves o adults amb estudis superiors, però fa anys que es comença a donar importància a la formació en tots els sectors de la societat, per arribar a acomplir projectes professionals, però també personals. Aquest és el lema principal de l’Olivera, la revalorització de l’aprenentatge permanent, per aconseguir una societat formada, cohesionada i amb millors oportunitats.
L’Olivera fa 40 anys que ofereix formació a persones de totes les edats, i s’ha convertit en una segona casa per als seus alumnes. La directora de l’escola, Yolanda Corral, explica els inicis de l’Olivera: «Al principi fèiem servir escoles de primària quan els nens ja havien marxat, a partir de les cinc del vespre».
Ella i diferents educadors del centre reflexionen sobre l’evolució del centre amb el pas del temps, com la incorporació de noves assignatures com l’anglès o la informàtica, que van ser una resposta a les necessitats dels alumnes: «Quan vam començar informàtica, teníem un únic ordinador per a tota la classe». L’àmplia oferta per alumnes de totes les edats també ha fet canviar el centre: «De tenir només alumnes que venien per la necessitat d’obtenir una titulació, a gent que ve per formar-se perquè vol tenir la satisfacció personal d’aprendre per aprendre«.
L’Olivera ofereix el Programa de Formació i Inserció (PFI) per a joves que no han finalitzat l’ESO, una segona oportunitat per aquells que no han tingut bons resultats a l’institut. Donada la menor afluència d’alumnes, l’Olivera ofereix un tracte més proper i personalitzat, que permet millorar els resultats dels estudiants. «Molta gent creu que el PFI és per a persones que no tenen tanta capacitat mental com altres, però en realitat és una oportunitat que et donen perquè continuïs estudiant, però no pel mateix camí que fa tothom». Els alumnes, que no van gaudir de la seva etapa a l’institut, recomanen el PFI pel nou concepte d’estudi que ofereix, on el professor aporta una atenció personalitzada i el procés d’aprenentatge es gaudeix, no és vist com una imposició.
Tampoc és una obligació per als alumnes adults de l’Olivera. Persones que, després de la seva jubilació han decidit continuar formant-se per obtenir una satisfacció personal i no quedar-se enrere de la societat. L’Antonio Aljama va complir el seu propòsit d’aprendre anglès, un dels seus objectius a la vida: «l’horari de la feina no m’ho permetia, en jubilar-me em va sortir l’oportunitat d’assistir a l’escola i ara estic aprenent moltes coses». La Victòria Cuenca, amb seixanta anys, explica com va acudir a classe per aconseguir el graduat escolar i fer la prova d’accés a Infermeria, un dels seus somnis vitals.
L’Olivera no només ofereix coneixements als alumnes, també acompanyament, motivació i un espai segur on sentir-se realitzats. «Quan no formes part de l’engranatge laboral sembla que quedes aïllat de la societat, i és bo trobar un lloc en què tinguis protagonisme i importància«. Els estudiants creuen que «és una forma de no quedar-te enrere, de tenir la ment ocupada i obtenir noves metes». A més, l’escola ofereix un bon clima per conèixer gent i crear família, és un espai de trobada entre els veïns i veïnes de Sant Quirze del Vallès.
Els professors consideren que l’Olivera ofereix un intercanvi, donat que la recompensa no és només pels alumnes, també pels docents. L’escola és un descobriment per ells, un camí de creixement personal on els alumnes es treuen pors i aprenen junts en sintonia. La intergeneracionalitat els hi aporta varietat, enriquiment, empatia, diversitat i agraïment, unes característiques molt destacades pels docents de l’Olivera.
Les escoles d’adults tenen més sentit que mai, i l’Olivera continuarà evolucionant amb la societat, escoltant les necessitats de les persones, amb noves ofertes educatives adequades a cada moment, sense oblidar que és un lloc de trobada i de cohesió de diferents perfils de persones, un lloc a on viure reptes, somnis, nous aprenentatges i a on el futur estarà escrit pels protagonistes de l’Olivera: els seus alumnes.